/   Svátek má:
 

PŘEDRAŽENÁ DÁLNICE

Aneb, jak se staví v liberálním kapitalismu!

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 v délce asi 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.
Stavba šestnáctikilometrového úseku dálnice přes České středohoří měla původně stát zhruba tři miliardy korun. Soutěž na zhotovitele byla s odstupem několika let vypsána na 9,9 miliardy korun. Nakonec však realizace vyšla na zhruba 16 miliard. Proč došlo k prodražení, má odhalit audit, po kterém volají politici. Ministerstvo dopravy ho však v termínu do konce června do Sněmovny nedodalo s vysvětlením, že do výběrového řízení se nikdo nepřihlásil.

K této problematice jsme získali svědectví odborníka, Emanuela Svobody, bývalého člena Ekologické komise ČSSD, a to od roku 1999 do roku 2015, jehož názor zde uveřejňujeme, jehož názor zde uveřejňujeme.

“V roce 1999 jsem již byl členem Ekologické komise ČSSD a na několika zasedáních této komise se problém vedení dálnice přes České Středohoří členové této komise zaobírali. Požádal jsem předsedu této komise Ing. Josefa Běleho, který v té době dělal náměstka ministru Životního prostředí RnDr. Miloši Kužvartovi, aby mě přinesl na zasedání této komise plány na vedení této trasy, což učinil. RnDr. Miloš Kužvart vystudovaný geolog s touto navrženou trasou z hlediska geologických rizik sesuvů nesouhlasil a nechtěl i z hlediska ekologických rizik stavbu povolit. Vypracoval jsem zlepšovací návrh na jiné vedení této dálnice a zaslal jsem jedno podání na Ministerstvo životního prostředí adresováno ministru Kužvartovi a další podání na Ministerstvo dopravy Ing. Jaromíru Schlingovi. Z Ministerstva životního prostředí přišla odpověď od Ing. Boháče, že původní navržené vedení dálnice je v pořádku z hlediska EIA, tedy vlivu na životní prostředí. Z ministerstva dopravy přišla odpověď, abych se obrátil na Ředitelství silnic a dálnic se sídlem Praha-Pankrác. Učinil jsem tak a nedostal jsem žádnou odpověď.

Na zasedání Ekologické komise se dodatečně rozhodlo o vybudování dodatečného přechodu pro divokou zvěř pod kamenolomem Kubačka a povolení ke stavbě podepsal za ministerstvo Životního prostředí v zastoupení náměstek ministra Ing. Josef Běle. Ministr RnDr. Miloš Kužvart odmítl povolení podepsat a při našem rozhovoru mezi sebou navzájem mě sdělil, že dojde na dálnici k sesuvu svahu a že byl kvůli nesouhlasu k podpisu tlačen vedením Lidového Domu k podepsání. Tuto přesvědčovací skupinu vedl doktor Vladimír Špidla nynější ředitel týmu poradců premiéra Mgr. Bohuslava Sobotky a bývalý premier.

Znalecký posudek ke stavbě dálnice byl vypracován v té době osmdesátiletým geologem, který několik let po jeho vypracování zemřel. Osobně si myslím, že za něj dostal dobře zaplaceno a jeho vnoučata dědečkovi peníze za něj dobře využila. To, že vynaložené finanční prostředky na předraženou dálnici mohly být investovány tak, aby přinášely větší užitek pro obyvatele ČR, parazitující majitele soukromých stavebních firem nezajímá, ale naopak se budou i v budoucnu ucházet o státní zakázky na opravě této dálnice. Jejich modlou je maximální finanční zisk pro sebe a členy jejich rodin. Do dnešního dne nebyl za plýtvání finančních prostředků státu nikdo potrestán a členové státních orgánů činných v trestním řízení také nikoho neobvinili.“



© 2010 Národní sjednocení | webmaster